Wednesday, April 20, 2005

إلا الموقف منين والنبي يا حاج؟ شالوه يابني

ألو يا دايرة.. تحية من عضو قديم قاعد جوة مربع أو مكعب مش عارف، بس الزوايا حوالية حادة شوية، ما علينا، الحياة حلوة..

كنت بامنّي نفسي بأسبوع حافل بالمناقشات والشد والجذب جوة الدايرة العامرة، خصوصا عشان موضوع الويب والورق ده، مش هاحكي في تفاصيل كتير هنا، على اعتبار ان المكان كله محاصر، لكن ممكن نتكلم بالسيم

الفكرة إننا كدة كدة هانتدبس في شغل، وكلنا تقريباً، أو مش كلنا، كتير مننا، عندهم آمال طموحة ولو على المستوى الشخصي البحت في مستوى أفضل من الأداء والإنجاز يضيفلنا كأشخاص قبل ما يضيف لأى حد تاني، دي حاجة.. تاني حاجة احنا عموماً بنعاني من جمود ابن لذينا من أول شكلنا في المراية لحد النظام الحاكم (ميحكمشي)، ومعروف طبعاً معوقات التغيير اللانهائية شخصية، وعائلية، وفكرية، واقتصادية وملوخية، إلخ إلخ

لكن مش دي فرصة والنبي؟ طب احنا عايشين ليه ولا مؤاخذة؟ عشان ناكل شبراوي ونتصور صورها ملؤها الابتسامات؟ يا فرحة قلبي!! يا جماعة الله يخليكم، الخرابة مش ناقصة عفاريت، واحنا مهمين بالضرورة، وعندنا قدرة ما على التغيير مش لازم نفقد إيماننا بيها، إحنا لو ضحايا فاحنا ضحايا نفسنا في الأساس، وأنا بالمناسبة أعظكم ونفسي، لإني.. ولا ما علينا، قلنا هنتكلم بالسيم هههههه

أنا باطالبكم كحد بيحب الحياة ومفترض فيكم الشيء ذاته، إنه أثناء الأجازة الطويلة دي وأثناء قرقشة حلاوة المولد وبعد زيارة عيادات الأسنان، إنه ناخد موقف، موقف، موقف
قوللي موقف، أى موقف.. إحنا عايزين إيه بالظبط، احنا ولا مؤاخذة قطيع؟ ولا عندنا أفكار ورؤية وآراء وقادرين على التغيير؟ خللونا نحاول نعني حاجة واحدة بنعملها مع بعض، لو ده حصل النفور اللي انتي حاساه ده يا أميرة هيختفي توماتيكي توماتيكي

أنا باعمل حاجات متخلفة كالعادة، بس باشوفني كدة مش بطال، ولا بطال.. قدركم بقى، هتستحملوني وتاخدوني على قد عقلي، ولا احط جزمة ف بقي واسكت؟.. والحمد لله مفيش أكتر من الجزم وانا مقاس بقي كاجوال.. تشاو

18 Comments:

Blogger Omar Mostafa said...

ana ra2iy a7ot gazma fy bo22y waskot, warnesh kowayes yaad

6:00 AM  
Blogger Doaa Samir said...

أهلين يا عمر... إنت كتير بتيجي ع الجرح وتدوووس...المشكلة -وأنا باتكلم عن نفسي- مش في مسألة التغيير وتقبل فكرة إن الواحد يغير أو يعمل حاجة. المسألة يا صديقي في إننا نحدد هنعمل ايه أو هنغير في ايه... معروف إن فيه بلاوي متلتلة عايزة تتغير جوانا وبرانا بس نبدأ بايه ومنين؟ دي متهيألي عايزة ترتيب للأولويات... أو زي ما بيقول صاحبنا محمد هشام "حاجة من لحم ودم"... على فكرة أنا دخلت علشان أعلق بالعافية لأني لي ربع ساعة باعافر مع البلوج بتاعي ومش عارفة أدخل عليه وغادة كمان عافرت معايا شوية بس مفيش فايدة.. ربنا يسترها

6:04 AM  
Blogger Ghada said...

لا لا لا يا دعدع ..اسأليني أنا ع التغيير .. كل المطلوب .. آآ..معاكي ورقة وقلم؟ أيون كده..خدي عندك المقادير
معلقة ونص تمرد
شوية رغبة وإرادة مضروبين في الخلاط
ونص كباية هوا نضيف
وذرة دم!!
حطي كل الكلام ده في مخك قبل ما تنامي واصحي هتلاقي الحياة حلوة .. عن جد ..وكده

6:14 AM  
Blogger Omar Mostafa said...

gamil, tab eiiiiiiih????!

6:15 AM  
Blogger Doaa Samir said...

كل ده موجودن موجودن يا ولدي... وبعدين؟! طب ايه؟! ماذا بعد

6:18 AM  
Blogger Omar Mostafa said...

ya 7'wanna, I'm talking now about exact case, our project in Boswtol, we need to talk and to have a word, our word, that's all, shall we talk practically?

6:21 AM  
Blogger Ghada said...

أنا عن نفسي عندي موقفي بخصوص موضوع .. الـ ..احم .. السيم وكده. دا أنا شفت حبة بلوجات النهاردة يا جدع .. خليتني أضرب نفسي ستين" شوز" .. وكله هيبقى على ورق.. انتظرونا بس .

أنا كمان باعمل حاجات متخلفة .. وفرحانة كده ومبسوطة كده ..هع هع!.. الفكرة بس في الطلعة الأولانية .. بعدها الحياة بتبقى
peace
ولا إيه؟؟

6:21 AM  
Blogger Omar Mostafa said...

7addarly elgazma yabny, warnesh taaaany

6:22 AM  
Blogger Omar Mostafa said...

yaa rab yenta3na bel salaama

6:22 AM  
Blogger Ghada said...

إن شاء الله هيتنعنا يا خويا .. ما ينتعناش ليه! ..إيه يا جماعة محدش له رأي في موضوع الوقفة ده ولا عمالين نكلم في نفسياتنا هاهنا؟

6:27 AM  
Blogger Doaa Samir said...

أنا متابعة يا جماعة معاكم بس باكتب سطرين وبعدين أرجع لكم وكده وهكذا. يا عمر الكلام هنا مش هيكفي لأن السيم بتاعنا بقى واسع أوي ولسه بيوسع..نحن هنا... الأول كنا بنتكلم في حاجات معينة وزادت عليها حاجات كتير والكلام ده من أول وآخر محاولة من المتآمر واهبل وانتو عارفين الباقي.. أنا فوق كنت باتكلم بصفة عامة وكنت أعني السيم بتاعنا والسيمات التانية والحياة والبلاوي... وأنا أمام الله باتهم نفسي بالتقصير أحيانا كتيرة أصل الحكاية مش هينة أوي.. محتاجة للمقادير اللي قالت عليها غادة بس وهي في كامل صحتها وطازة من الفرن إلى مائدتك

6:39 AM  
Blogger Omar Mostafa said...

elgazma yabny, ya laaaaaaaaaaaaaaaaaaahwy

6:58 AM  
Blogger Ghada said...

مش إنت لوحدك
إديها بني!

6:59 AM  
Blogger Doaa Samir said...

إنتَ عايز ايه بالظبط.. مش احنا لسه بنتكلم؟! لآ ده احنا لسه يدوب بنفتح حاجات وبنقول يارزاق يا كريم يا فتاح يا عليم

7:08 AM  
Blogger Omar Mostafa said...

no no nooooooo, ur talk was simply great, and of course we're still beginnig, but I was joking, coz u said as u don't get why r we talking about that exactly now, sorry didn't mean any thing, we balaash this sensitivity wennaby

7:24 AM  
Blogger Ghada said...

يا أميرة يا حبيبتي موضوع الجزم ده سيم..إرجعي للموضوع وإنت تعرفي معناه إيه..وعموما يا ستي أنا أسفة .. كنت فاكرة إن الموضوع شارح نفسه في كلام عمر ..
كنت فاكرة إننا كلنا بنفكر فيه وإنه همنا في المرحلة اللي إحنا فيها. إحنا محتاجين نفكر ونقرر ونتسمع..حتى لو مااتنفذش كلامنا .. كفاية شرف المحاولة

كنت فاكرة إن كل واحد نفسه يخرج من الجمود اللي إحنا حاسيين بيه ده .. أظن مفهوم أنا باتكلم على إيه..
عموما أسفة مرة كمان .. ولو إني مش عارفة على إيه بالظبط
وباب المناقشة لسه مفتوح .. يا رب يعني

7:27 AM  
Blogger Ghada said...

احم احم احم ..
إيه يا بنتي الكلام المحرج ده ..
بصي .. لو زعلانة .. اسمعي الغنيوة اللي هاعملها "بوست" دلوكيت
معلش يا عمر .. هاكمل دور الدي جي جيرل النهاردة ..اصل الموضوع عجبني!

7:53 AM  
Blogger Doaa Samir said...

هو الحوار بقى كده؟ شكراً... ده إذا كان يصح أسميه حوار لأني كنت باكلم نفسي تقريبا

7:55 AM  

Post a Comment

<< Home