Sunday, May 15, 2005

كفاية.. مش كفاية!!



امبارح وانا باتفرج على "روتانا سينما" كان فيه إعلان غريب بيتكرر كل شوية، يمكن يكون حد منكم شافه، والإعلان خير اللهم اجعله خير عن ماركة "هاس" للأجهزة المنزلية، وهى تقريباً موجودة بس في دول الخليج؛ فالإعلان نفسه مش مصري. المهم، الإعلان عبارة عن مظاهرة فيها ناس كتير لابسين أصفر، وهو اللون المميز للعلامة التجارية لـ "هاس"، والناس دي شايلين يفط صفرا برضه عليها كلام مش فاكره وغالباً مكانش ليه علاقة بالإعلان، وفي نفس الوقت بيظهر ع الشاشة صور لأجهزة هاس وكلام عنها، الإفيه إنه وسط اليفط اللي شايلها المتظاهرين اياهم، فيه ناس شايلة يفط مكتوب عليها "كفاية" واللي برضه لونها أصفر، وناس تانية شايلة يفط "مش كفاية"، وبيظهر بطل الإعلان اللي بيقرر الانضمام للمظاهرة، وبيمشي في أولها وهو شايل يافطة مكتوب عليها "كفاية"، وفجأة بيطلعله ظابط من تحت الأرض، بيقفشه وياخد منه اليافطة، ليتقدم المظاهرة أخ تاني، بس شايل اليافطة اللي مكتوب عليها "مش كفاية"، والناس بتمشي وراه والإعلان بيخلص على كدة!! هوه فيه ايه؟ والنبي اللي يشوف الإعلان ده ويفهم حاجة، يفهمنّي عشان أنا ابتديت اشك في نفسي، وسلمولي ع الجماعة.

6 Comments:

Blogger محمد هشام عبيه said...

والله ياعمر يابني أنا مش فاهم حاجة برضة! أنا للأسف مشفتش الاعلان ..بس مش فاهم الكورة فييييييييين ..وإيه اللي خلالك تشك في نفسك..أنت مين ياض؟

12:37 AM  
Blogger salateenoo said...

الاعلان طبعا بيلمح بسخافة للمظاهرات المصرية اللي عاملاها حركة كفاية المصرية....وطبعا منظر الظابط وهو بيقبض على المتظاهر منظر مش تمام...مش عارف بس يتهيألي الاعلان ده هيعمل مشكــــلة

12:45 AM  
Blogger Doaa Samir said...

إنت متأكد من نطق كلمة "هاس".. هم قالوها في الإعلان؟ يمكن تكون نسخة معدلة من كلمة "هُس" مما قد يتوافق مع "كفاية".. "هم" يقولوا "هس" و"احنا" نقول "كفاية".. لو كده، تبقى ممكن تمشي وتتفهم.. ولو مش كده،يبقى أنا لا أسمع لا أرى لا أتكلم لحد ما أفهم أو حد يفهمني

12:53 AM  
Blogger Omar Mostafa said...

أحمدك يارب. أنا كويس!!

1:53 AM  
Blogger Eve said...

أنت لاحظت التلميح المصري في الإعلان، وأنا حسيت بتلميح إلى التّظاهرات اللبنانية مؤخّراً. لم أتبيّن بالضّبط كلمات الشّعارات في الإعلان، ولكنّها كانت على الوزن نفسه للشّعارات المرفوعة عندنا: حقيقة، حريّة، وحدة وطنيّة!
وليست هذه بالمرة الأولى التي تعدّل فيها المنتوجات إعلاناتها بما يتلاءم مع أحداث البلد الأخيرة.

5:09 AM  
Blogger Omar Mostafa said...

الإشارة كانت واضحة صحيح يا إيف، لكن دلالة استخدامها هى اللي أربكتني، ولازالت الحقيقة، أنا كمستهلك ما اعتقدش انه إعلان زى ده يشجعني قوي إني اشتري الماركة دي، إلا بقى لو كان اصحابها مش فارقة معاهم، والله أعلم

9:16 AM  

Post a Comment

<< Home