Tuesday, May 17, 2005

حديث بن هشام




الأخ الرائد الصحافي الثوري التقدمي الجدع محمد هشام عبية/ شوف يابني، انت نهارك أبيض وزى الفل، بعد ما كتبتلك عريضة طويلة عريضة، "بلوجر" عملها وضيّع اللي انا كتبته قبل ما اعملـّه بوست (جررررررررر). المهم قـُصره.. اوعى تفتكر إني يعني بمناسبة عيد ميلادك كنت باقول إني باحبك وانك من الناس اللي ارتحتلهم في وقت قليل، وإنك لا سمح الله صحفي موهوب بجد وانك جورنالجي ليه مستقبل رغم كل خلافاتنا الجورنالجية، ولا إنك مثلاً يعني (راجل) ويُعتـَمد عليك، ولا عن كونك حد خللى "بص وطل" مكان صالح للحياة، بل ومكان ممكن الواحد يحبه أحيانا!ً!!.. لا لا لا، مقلتش أى حاجة من دي، كل اللي كنت باقوله.. كل سنة وانت طيب يا صديقي الجميل، أتمنى لك سنين مزهرة وقلم بيكتب عننا بصحيح.
عمر مصطفى

6 Comments:

Blogger Ghada said...

كل سنة وأنت طيب يا ولد يا طويل..باتفق مع عمر في إنك حد استثنائي، وفي إن وجودك وسطينا بيدي للحياة طعم مختلف وحقيقي. إنت فعلا حد يصح يتكتب عنه ياض إنت.
ابتسم ..فأنت في عامك الـ25.الصورة حلوة ..مع إنها ممكن تأثر ع المعجبات بشكل أو بآخر.
:P :)
تحياتي من تحت المكتب

1:36 AM  
Blogger محمد هشام عبيه said...

This comment has been removed by a blog administrator.

1:49 AM  
Blogger محمد هشام عبيه said...

عمر باشا:لم أتخيل مطلقا أن الانترنت ممكن يخلي صورتي حلوة بالشكل البشع ده!
فقط أخشى أن يأخذوها عفاريت الانترنت ويركبوا الوجه على جسم جينفير لوبيز وفي الحالة دي هأضطر ارفع قضية على..لوبيز طبعا!
ميرسي ياباشا بجد على الشو العيد ميلادي ده ، يعني حركة شيك من راجل شيك والراجل الشيك يحب الشيك !
الجميل أنه في وسط خلافتنا الجورنجالية اللي بنبقى فيها مش طايقين بعض ! بس إحنا بره اللعب الصحافي بنبقى فل الفل وتشهد على كده القهوة اللي مش عارف اسمها إيه في سراي القبة واللي قعدنا عليها مرة واحدة بس!
الكلام اللي أنت كتبه رقيق بشكل يجعلني أشك أنه مكتوب لإمرأة وليس لرجل ! ورغم أن كل مافيه بينقط شهد وعسل خاصة حتة جورنالجي له مستقبل إلا أن أفضل ماعجبني أنك قلت إني أحيانا بكون راجل ..دي لوحدها كفاية"لأني بقالي ربع قرن بحاول أثبت لنفسي الكلام ده!"
ميرسي ياعمر للمرة الألف و..لو حد من المعجبات أتصل بك عشان يأخد الصور قول لي علطول..وأنا بنفسي هأروح لها وأسلم لها الأصل!
صباح الفل ..والحب الحقيقي
غادة أفندي: يعني مش بعرف أرد على الكلام الحلو إلا بكلام عبيط ..بس..يعني ..هو ..سيلتيا ..يشباتلبرلتغع ..أكيد أنت فاهمة!..ميرسي كتيييييييير لكلامك الرقيق ده وأنا بضحك أهه وبقهقه كمان ..دول خمسة وعشرين سنة بحالهم..صباح الفل والموهبة الحقيقية

1:49 AM  
Blogger محمد هشام عبيه said...

مي ياباشا متحرمش من كلامك الرقيق ..وميرسي كتير على التهنئة الحلوة دي..وأنا كمان بأعتز معرفت كتير..ونفسي نشتغل مع بعض تاني..صحيح مفكرتش في ضيف تاني للصالون..عمو المسيري بيسلم عليك ..وعلى ..علي

5:08 AM  
Blogger Unknown said...

عزيزي محمد عبية
كل سنة وانت محمد عبية الذي أعرفه وأحبه وتمتد علاقتي به طوال 13 سنة يضعنا في سلة واحدة مع بعض الاتفاق في كثير من وجهات النظر(خاصة حول الجنس الظريف) والهوايات المشتركة (وخاصة شراء الكتب وعدم قراءتها)والعبط المشترك أيضاً !!(وهذا أمر يطول شرحه)ولست مبالغاً عندما أقول أنك أمتع ما حدث لي في حياتي وأقدر من يأخذ بيدي وقت الشدة ويحمي ظهري
يطول البوح ويمتد ربما بامتداد 13 سنة من الجهاد المشترك من أجل حفر ثقب وفتح نافذة أمل والغناء منفردين بمت نحب ونهوي بعيداً عن باقي القطيع !!
ربما لم نصل لبر أمان بعد ة
ربما ما نزال وسط الدائرة بعيداً عن الاطراف
ربما لم نحقق كل ما حلمنا به وتمنيناه
وكننا علي الأأقل ما زلنا نحاول
وعلي الأقل ما زلنا أصدقاء
وهذا يكفيني
كل سنة وانت طيب يا صحفي يا كبير وأنا أعنيها وأراهن عليها
وكل سنة وأنت لي شمعة طويلة تضيء ظلام الزليلي

10:36 AM  
Blogger محمد هشام عبيه said...

حسام باشا:كلام كبير قوي ده ياعم الحاج، خاصة الكلام المرتبط بحفرثقب ولامؤاخذة وفتح شباك الأمل بعيد عن السامعين..وأنت عارف ردي بخصوص الشباك تحديدا وهو الجملة الأثيرة"أرخى الستارة اللي في ريحنا لأحسن جيرانا تجرحنا!"
صحيح أنت فضحتنا دستورنا السري الخاص بالجنس اللطيف المدلع ، وميثاقنا الأبدي بأن نشتري الكتب ولانقرأها،وسرنجاحنا المستمر والمدوي الذي يتلخص في كلمة العبط ،بس ميضرش..مفيش مانع أن الأجيال الجديدة تستفيد من تجربتا الفاشلة!
ياباشا كل سنة وأنت حسام مصطفى كل سنة وأنت أكثر قدرة على نثر البهجة وزرع الأمل وحصد الكآبة من قلبي"أنت عارف أبويا مهندس زراعي!"
كل سنة وإحنا..مع بعض
صباح الفل والجمال والحب

11:11 PM  

Post a Comment

<< Home